كيكة الشكولاة من سارة عبد السلام



مقادير الكيكة

6 معالق كبيرة زبدة
1 ½ كوب دقيق
1 ½ معلقة صغيرة بيكنج باودر
رشة ملح
½ كوب حليب
3 بيضات كبار
كوب سكر
معلقة صغيرة فانيليا


المقادير بودنج الفانيليا

صفار أربع بيضات
ثلثين كوب سكر
¼ كوب نشا ذرة
رشة ملح
2 ½ كوب حليب كامل الدسم
1 ½ ملعقة صغيرة فانيليا
2 ملعقة كبيرة زبدة


مقادير صوص الشوكولاتة

¼ كوب كريمة
114 جم شوكولاتة قليلة التحلية


الطريقة

لعمل بودنج الفانيليا نخلط السكر ونشا الذرة والملح وبودرة الكاكاو، في حالة عمل بودنج الفانيليا نسيب الكاكاو طبعاً ونكمل باقي الخطوات. نضيف الحليب ببطئ جداً ونستمر في التقليب. نضيف صفار البيض ونخلط كويس.

نضع الخليط على نار متوسطة ونقلب بإستمرار لحد ما يكون أول فقاعة من الحرارة بعدين نقلل الحرارة جداً ونستمر في التقليب لمدة دقيقة. نرفع من على النار ونضيف الزبدة والفانيليا. نصب البودنج في صفاية ناعمة جداً في وطبق تاني ونسيبة لحد ما يبرد شوية وبعدين نحط علية الوش مباشرة ورق تغليف بلاستيك عشان ما يعملش وش ونسيبه في الثلاجة.

لعمل الكيكة نسخن الفرن إلى 350 درجة وندهن صينية الخبز بالزبدة ونرشها بالدقيق. نخلط الدقيق والبيكنج باودر والملح. على نار هادية جداً نسخن الحليب والزبدة مع بعض.

في الخلاط الكهربائي نضرب البيض والسكر على سرعة عالية جداً لحد ما يبقى سميك ولونه فاتح. بالتدريج نضيف خليط الدقيق ونمزج لحد ما يتخلطوا.

أول ما خليط اللبن والزبدة يغلي نضيفه إلى خليط البيض والدقيق والخلاط على سرعة هادية جداً. نضيف الفانيليا وننقل الخليط إلى صينية الخبز.

نخبز الكيكية لحد ما تصبح ذهبية وتستوي ونسيبها تبرد تماماً لما تتطلع من الفرن.

لعمل صوص الشوكولاته نغلي الكريمة وأول ما نشيلها من على النار نحط الشوكولاته فيها عشان تسيح ونسيبه في الثلاجة شوية عشان يتقل.

نقسم الكيكة نصين ونحشيها ببودنج الفانيليا ونغطي الكيكة بصوص الشوكولاته. نسيبها تبرد شوية في الثلاجة وبعدين نقدم. ممكن نرش على الوش شوكولاته بيضة مبشورة.

وبالهنا والشفا

0 التعليقات:

إرسال تعليق

ضع تعليقك هنا

 
Design by Free Wordpress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Templates | :