حصريا طريقة تخزين الرمان بالصور من مطبخ الأميرة




طريقة تخزين الرمان



نحن في موسم الرمان  وهو فاكهة  فوائدها لا تعد ولاتحصى

وموسمها قصير للاسف 

عشان كدة   انا دايما بخزن الرمان  ويفضل عندي في الفريزر  ست اشهر واكتر 

استفيد منه عصير  لذيذ  وممكن عمل مهلبية منه  او وضعه كوكتيل مع فواكه تانية مثل الجوافة والليمون

 المقادير

5 كيلو رمان  او اكتر حسب رغبتك

كيلو سكر  خشن

عصير 5 ليمونات

اكياس تخزين

يلا نشوف طريقة تخزينه


طبعا حتغسلي الرمان كويس اوي  قبل ما تشتغلي  

اقسمي كل واحدة اربعة اجزاء وابدئي فصصي الحب منه 


وبعدين  حطيه في مصفاة  عشر دقائق  






حطيه في اناء عميق   وضعي عليه  سكر  طبعا حسب الكمية

انا خزنت 5 كيلو رمان  وضعت كيلو سكر  على الحب

اعصري  5 ليمونات كبيرة  وحطي العصير فوق  الحب وقلبي كله الرمان والسكر والليمون

جهزي اكياس تخزين  وحطي الكمية المناسبة ليكي حسب عدد اسرتك  وعدد اكواب العصير المحتاجة ليها يعني تقريبا كل كيس كيلو الا ربع حب  بالتقدير 

فرغي الكيس من الهواء كويس واربطيه





حطيه في الفريزر  حيقعد معاكي  اكتر من 6 اشهرر 

وطبعا خزني الكمية اللي محتاجة ليها 



5 التعليقات:

غير معرف يقول...

شكر جزيلا وبتمنى منك تعلمينا وهل يمكن استخدام الرمان بالطبخ ولا هي الطريقة فقط للعصائر

غير معرف يقول...

لو سمحتى طيب لو انا مش عاوزة احط عليه سكر هيجراله حاجة لانى عاوزة اخرنه علاشان الرجيم اللى انا عاملاه

غير معرف يقول...

لو سمحتي كيغية تخزين حب الرمان ﻻستخدامه في شوي السمك

غير معرف يقول...

انا بدي اكله حب وليس عصير ممكن بدي اجابة

Unknown يقول...

الف شكر قد استفدنا كتييييييير

إرسال تعليق

ضع تعليقك هنا

 
Design by Free Wordpress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Templates | :